グローバルナビゲーションへ

本文へ

ローカルナビゲーションへ

フッターへ



ホーム >  学部 >  経営学部 >  教員紹介 >  教授 菊野 春雄/Haruo Kikuno

 

教授 菊野 春雄/Haruo Kikuno


最終卒業(修了)
大学・大学院
大阪教育大学修士課程教育学研究科
学位 博士(心理学) (1994年3月) 筑波大学
PhD (2003年 7月) The University of Nottingham
主な職歴 1975年6月 東大阪市教育研究所 研究主事
1977年4月 大阪薫英女子短期大学 専任講師
1985年10月 大阪薫英女子短期大学 助教授
1994年4月 大阪教育大学教育学部 助教授
1994年4月 大阪教育大学大学院教育学研究科 助教授
2001年4月 大阪樟蔭女子大学人間科学部 教授
2003年3月 大阪樟蔭女子大学附属幼稚園 園長
2004年4月 大阪樟蔭女子大学大学院人間科学研究科臨床心理 教授
2014年4月 大阪樟蔭女子大学 名誉教授
2014年4月 静岡産業大学経営学部 教授
専門分野 発達心理学、認知心理学
研究テーマ こどもの理解・記憶、心の理論、嘘の認識、子育て
担当科目 発達心理学、こどもの心理学、教育心理学、産業カウンセリング概論、
性格心理学、基礎ゼミナール、専門ゼミナール、卒業研究
所属学会 日本心理学会、日本教育心理学会、日本発達心理学会、日本乳幼児教育学会、
日本保育学会
社会的活動 日本乳幼児教育学会常任理事
香芝市連携事業「赤ちゃん学校」主宰
磐田市発達支援ほっと研修会講師
M&Lプロジェクト 磐田市婚活支援事業
教育・研究内容 子どもがどのように認識し理解するのか、大人と子どもの違いは何かを、認知心理学の観点から研究しています。特に、記憶・理解、情報処理、心の理論、子育てをテーマに検討している。また、講義では、「知っている」から「分かる」への理解のプロセスを考慮して、知識や考え方を伝えていければと考えています。

研究業績

著書・学術論文等の名称 発表年月 発行所・発表学会等の名称
著書 教育心理学小辞典 1989年 有斐閣
自己教育の心理学 1994年 有斐閣
画像の理解についての発達的研究 1996年 風間書房
現代のエスプリ 特集 目撃者の証言 1996年 至文堂
乳児保育総論 1997年 保育出版社
Children's Reasoning and Mind. 2000年 Psychology Press
嘘をつく記憶:目撃・自白・証言のメカニズム 2000年 講談社
AERA Mook「犯罪学がわかる」 2001年 朝日新聞社
発達心理学 2001年 ミネルヴァ書房
教育評価事典 2006年 図書文化
発達と教育の心理学 2007年 創元社
乳幼児の発達臨床心理学:理論と臨床をつなぐ 2016年 北大路書房
学術論文 Effects of recall and rehearsal on clustering in free recall 1975年 Psychologia, Vol18
自由再生学習における群化におよぼすカテゴリラベリングと分類の効果 1975年 教育心理学研究、第23巻
子どもの自由再生学習におよぼす再生手がかりの効果 1978年 心理学研究、 第48巻
幼児の記憶における順向抑制解除の研究 1980年 教育心理学研究、第28巻
順向抑制解除と検索過程における弁別困難性 1983年 心理学研究、第54巻
日本語版幼児用Type A検査(MYTH)の作成 1990年 心理学研究、第61巻
大人と子どもの画像再認記憶における命題提示の効果 1990年 心理学研究、第61巻
Retrieval deficiency and retrieval process in kindergarten. 1991年 Psychologia、 Vol34
Memory for distinctive and common features of coin. 1991年 Psychological Reports Vol69
子どもの視覚記憶に及ぼす言語的質問の効果 1991年 教育心理学研究、第41巻
Perceptual and semantic encoding in memory of preschool children. 1991年 Psychologia、 Vol34
Schema of coins and memory for features of coins. 1992年 Perceptual and Motor Skills, Vol77
目撃証言における被暗示効果に関する研究 1995年 心理学研究、第66巻
Effects of inconsistent pictures on remembering text. 1995年 Perceptual and Motor Skills, Vol80
目撃証言に関する心理学研究の可能性 2001年 法と心理学、1巻
An information processing approach to young children's performance on tests of false belief. 2003年 Doctoral Thesis on University of Nottingham
How do young children process beliefs about belief? 2007年 Mind and Language, Vol22.
Cultural Variations in developing a sense of knowing your own mind 2010年 International Journal of Behavior and Development, Vol34.
Do mothers with good theory of mind understand children’s mind easily? 2014年 環境と経営 第20巻(2)
子どもの気質と母親の心の理論が子育て不安に影響するのか 2015年 環境と経営 第21巻(1)
Can Young Children Help Others by Deception?: Active and Passive Deception. 2015年 環境と経営 第21巻(2)
翻訳 心の理論への招待 2000年 ミネルヴァ書房
ヴィゴッキーの新・幼児教育法: 幼児の足場づくり 2001年 北大路書房
学会発表 Children’s memory for distinctive and common features of coin. 1992年 International Psychology Congress (Brussels)
Recall and construction of false belief: Failure arising from processing deficiency. 1997年 SRCD(Washington)
Elaboration on the false belief task 1997年 European Developmental Psychology Conference (Rennes)
Knowing thyself: The role of culture in children’s reflections on their own and other’s minds. 1998年 The 19th Biennial Meeting of  the International Society  for the Study of  Behavioural Development
Do young children process representations in state changes? 1999年 BPS(Nottingham)
How do young children process beliefs about belief? : Evidence from response latency 2002年 BPS(Brighton)
Japanese children’s theory of mind: delayed or different. 2005年 The Europian Developmental Psychological Conference(Canarias)
Knowing thyself: The role of culture in children's reflections on their own and other's minds. 2006年 ISSBP(Melbourne)
Self-knowledge in Cree children: A tri-cultural study of self-cognition 2007年 37th Annual Meeting of The Jean Piaget Society Developmental Social Cognitive Neuroscience.
Is Executive Function Relevant to Culture Difference in Theory of Mind Development? 2007年 The 20th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development
How do mothers understand the mind of their child? 2008年 BPS(Nottigham)
Can women understand children’s mind easily? 2009年 BPS(London)
Mother’s theory of mind: Does motherly love effect on mother’s understanding their children’s mind 2009年 ASEAN Regional Union of Psychological Societies 3rd Congress(Kuala Lumpur)
Mother's theory of mind: How do mother understand children's mind? 2010年 BPS(Glasgow)
Is the scholastic academic ability of mathematics related with the ability of theory of mind? 2013年 BPS CogDev(Reading)
Theory of mind and meta-cognition 2013年 The 9th International Conference on Cognitive Science (Kuching)
Do mothers with good theory of mind understand children’s mind easily? 2014年 BPS CogDev(Amsterdam)
How do fathers and mothers understand their child’s mind? 2015年 British Psychological Society Developmental Section Annual Conference(Manchester)